Stulejka

Stulejką nazywamy utrudnienie lub uniemożliwienie odprowadzania (zsuwania) napletka poza żołądź. U dorosłych można spotkać stulejki wrodzone (nierozpoznane, nieleczone lub niewłaściwie leczone w okresie dziecięcym) lub nabyte (różnego pochodzenia stany zapalne napletka, zmiany alergiczne na skórze, łuszczyca, inne choroby skóry).

Leczenie zabiegowe

• Operacja plastyczna z zachowaniem napletka
  • Operacja całkowitego usunięcia napletka- obrzezanie

Czym jest obrzezanie i w jakim celu jest wykonywane?

Obrzezanie to procedura chirurgiczna podczas której fragment skóry pokrywającej żołądź prącia (napletek) zostaje usunięta.

Przyczyn, z powodu których mężczyźni decydują się na zabieg usunięcia napletka jest wiele -od czysto kosmetycznych po wskazania medyczne. Poniżej przedstawiono najczęstsze przyczyny:

• Higieniczne– penis łatwiej utrzymać w czystości, co zapobiega chorobom takim jak np. zapalenie żołędzi.
  • Stulejka– wrodzone lub nabyte zwężenie napletka, który poprzednio uległ odklejeniu od powierzchni żołędzi w prawidłowym procesie rozwojowym chłopca, uniemożliwiające odprowadzenie napletka do rowka zażołędnego. Stan taki może utrudniać oddawanie moczu, powodować infekcje, a także wywoływać ból i dyskomfort w trakcie stosunku.
  • Załupek– sytuacja odwrotna, w której napletek nie może zostać odprowadzony do prawidłowego położenia, pojawia się obrzęk i ryzyko niedokrwienia żołędzi.
  • Balanitis i balanoposthitis– zapalenie żołędzi i napletka wywołane brakiem dostępu powietrza i gromadzeniem się mastki( wydzieliny gruczołów napletka) pomiędzy żołędzią ,a napletkiem.
  • Nowotwory– badania wskazują, że rak szyjki macicy występuje rzadziej u kobiet, których partnerzy pozbawieni są napletka.
  • Choroby przenoszone drogą płciową– obrzezanie zmniejsza ryzyko zakażenia wirusem HIV, a także innymi wirusami wywołującymi choroby weneryczne tj.: wirusem opryszczki narządów płciowych(HSV-2) czy też wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) -wywołującego u kobiet raka szyjki macicy, a u obu płci kłykciny kończyste(wyrośla skórne okolic intymnych).
  • Zbyt krótkie wędzidełko, które może być przyczyną bólu w trakcie stosunku

Jakie są metody wykonywania zabiegu?

Lekarze wykonujący zabiegi stosują jedną z dwóch metod. Pierwsza, polega na radykalnym usunięciu napletka i całkowitym wycięciu blaszki wewnętrznej napletka (to ta część napletka, która przylega do żołędzi, a druga na pozostawieniu paska blaszki wewnętrznej napletka o szerokości 2-3 mm. Korzystniejsza wydaje się druga z wymienionych metod, choć pierwsza też ma swoich zwolenników. Brzegi rany po usuniętej stulejce zszywane są nicią chirurgiczną, która ulega rozpuszczeniu po ok. 2-3 tygodniach. Następnie, rana pooperacyjna zostaje zabezpieczona ścisłym opatrunkiem zabezpieczającym przed obrzękiem i dostępem bakterii.

Jaki rodzaj znieczulenia zostanie zastosowany?

Zabieg trwa ok. 30 minut i jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym, z zastosowaniem preparatu Xylocain 1% lub lidokainą 1%. Najpierw znieczula się skórę i tkankę podskórną prącia, a następnie głębsze tkanki. W takim znieczuleniu cały zabieg można przeprowadzić w sposób bezbolesny.

Jakie są możliwe komplikacje?

Obrzezanie jest zabiegiem względnie bezpiecznym i dobrze tolerowanym przez większość pacjentów. Niemniej jednak, jest to procedura chirurgiczna i zawsze należy liczyć się z możliwymi powikłaniami.

Najczęstszym powikłaniem pooperacyjnym jest krwawienie występujące u około 0,6% pacjentów. Powikłanie to pojawia się zazwyczaj przy nieuważnym zdejmowaniu opatrunku lub w czasie silnej erekcji i zwykle ustaje po zastosowaniu opatrunku lub leczeniu miejscowym. Rzadszym powikłaniem jest zakażenie rany ( 0,2-0,4%), a do jego opanowania wystarcza zazwyczaj miejscowa lub doustna antybiotykoterapia.

Inne możliwe powikłania to krwiak, obrzęk, ból, uraz cewki, zrosty pooperacyjne, zwężenie zewnętrznego ujścia cewki moczowej.

Jak wyglądają przygotowania do zabiegu?

Zabieg wykonuję się w ramach procedury jednodniowej,  po wykonaniu badań krwi, moczu oraz wszystkich innych, które lekarz uzna za konieczne. W dzień zabiegu krocze powinno być dokładnie umyte i ogolone. Chory powinien zgłosić się do zabiegu na czczo i z osobą towarzyszącą.

Czy istnieje górna granica wieku?

Nie. Zabieg obrzezania może być wykonany w każdym wieku, od narodzin do późnej starości, o ile stan zdrowia pacjenta na to pozwala.

Czy obrzezanie zmienia wielkość prącia?

Absolutnie nie. Struktury anatomiczne, które mają wpływ na rozmiary członka znajdują się głębiej. Skóra jest jedynym elementem prącia usuwanym w czasie zabiegu, bez wpływu na jego wielkość.

Jak wygląda opieka pooperacyjna?

• po zabiegu i przed opuszczeniem szpitala pacjent powinien zostać zbadany przez lekarza i otrzymać zalecenia co do dalszego postępowania.
  • w razie bólu pacjent powinien otrzymać tabletki lub czopki przeciwbólowe (ból może utrzymywać się do tygodnia po operacji).
  • w przypadku zaczerwienienia rany, gorączki lub powiększającego się obrzęku należy natychmiast zgłosić się do kontroli, by jak najszybciej wdrożyć odpowiednie leczenie.
  • do kontroli pacjent powinien zgłosić się w 8-10 dniu po operacji.
  • następna kontrola powinna odbyć się po upływie miesiąca, w celu oceny efektu kosmetycznego operacji.

Czy opatrunek utrudni noszenie ubrań?

Opatrunek jest niewielki, lekki i nie będzie widoczny pod ubraniem. Zaleca się w okresie pooperacyjnym noszenie elastycznych bokserek, które będą utrzymywać prącie w żądanej pozycji.

Czy będę miał trudności z chodzeniem po zabiegu?

Nie. Nie będzie trudności z poruszaniem po zabiegu.

Jakie objawy mogą pojawić się po operacji?

Należy się liczyć z możliwym bólem pooperacyjnym, swędzeniem i umiarkowanym obrzękiem rany. Opanowanie bólu będzie możliwe z pomocą leków przeciwbólowych.

Jaki jest czas powrotu do normalnej aktywności, w tym aktywności seksualnej?

Powrót do pracy możliwy jest w ciągu 2-3dni w przypadku pracy biurowej i po 7 dniach w przypadku pracy fizycznej, prowadząc możliwie oszczędzający tryb życia. Głównym czynnikiem wywołującym dyskomfort w czasie pracy, poza bólem, jest ocieranie pozbawionej napletka i wrażliwej żołędzi o bieliznę. Z czasem naskórek na żołędzi ulegnie pogrubieniu i dyskomfort zniknie.

Należy unikać nadmiernego wysiłku i ćwiczeń fizycznych przez okres 3 tygodni.

Należy zaprzestać stosunków płciowych na okres 4-6tygodni.

Czy zabieg będzie miał wpływ na oddawanie moczu?

Operacja nie powinna mieć wpływu na oddawanie moczu. Ze względu na obecność opatrunku może pojawić się rozprysk moczu w czasie jego oddawania. Jeżeli obrzezanie jest wykonywane z powodu balanitis lub stulejki, oddawanie moczu może ulec wyraźnej poprawie.

Co z erekcją w czasie gojenia?

W ciągu kilku pierwszych dni po zabiegu możliwy jest dyskomfort i niewielki ból w czasie erekcji. Jest to normalny stan, który nie powinien niepokoić i nie powinien być także przyczyną krwawienia z rany. Zaleca się stosowanie leków przeciwbólowych przed snem, by uniknąć bólu w trakcie nocnych erekcji.